lördag 18 augusti 2012

Fyllechaffis till sjöss, Glöm det

Ett av argumenten från de som tycker sjöfyllerilagen är bra har ju varit att "man kan ju låta någon som är nykter köra". Dvs samma princip som på land. Åter igen så jämställer man båtar med bilar.

Man kan idag läsa i på tex NT  eller SVT.se om en man som åtalas för sjöfylla när hans fru körde båten.

Carlsson menar att många inte känner till hur sjölagen lyder.
-Vi har inte tillämpat den så speciellt mycket tidigare, men den har blivit mer och mer aktuell i och med den nya lagändringen eftersom vi ser att man sätter någon annan bakom ratten.
Aha, Skall man vara konspiratorisk så är det med andra ord så att eftersom man inte fångar tillräckligt många FÖRARE, eftersom folk slutat köra båt på fyllan, så börjar man  bötfälla passagerare. ("pinnjakt" någon?) Det här innebär med andra ord att man måste ha flera nyktra personer som dessutom tillsammans (notera nu) BEDÖMS kunna  framföra båten. Fyllechaffis som argument faller därmed platt.
-Tar man bort alla personer i båten förutom den vid ratten är det viktigt att fråga sig; kan personen som styr köra på ett vettigt sätt, hitta i skärgården, lägga ut en kurs? I många fall klarar inte han eller hon av det och då är det någon annan som är ansvarig.
Här ser vi då ytterligare en brist i lagstiftningen. Nämligen att allt som flyter och är över 10m/15knop gränsen klumpas ihop oavsett om det är en 5m daycruiser,11m segelbåt eller 100m oljetanker.  Den som har ett uns av förnuft inser dock att det är en viss skillnad att föra befäl över och framföra  dessa.
 
Hugo Tiberg, professor i sjörätt Kommenterar:

..Problemen menar han uppstod när sjölagen ändrades 2010.
-Tidigare skulle man bedöma vilken nykterhet som krävdes för varje särskild roll ombord och döma efter det.
Tack. det är precis det alla som är mot lagen sagt hela tiden. Vi hade en lag som fungerade.

Om nu den som håller i rodret är oerfaren så tror jag inte att denne orsakar olyckor p.g.a att den som sitter bredvid har tagit ett par öl. Sker det en olycka i det läget så beror det på att på att personen var oerfaren PUNKT.

En jämförelse

Man kan göra ytterligare en jämförelse med biltrafik (eftersom det enligt förespråkarna går att jämställa havet med vägar).

Scenario 1:
Familjen Svensson har varit på fest hos goda vänner i grannbyn och låter sonen med dagsfärskt körkort köra hem. Man har dagen innan hämtat ut en sprillans ny bil av större modell och detta är första gången sonen sitter i den. Fadern i familjen har varit ansvarsfull och bara druckit 2 glas vin och en snaps.

På väg hem så vinkas man in i en rutinkontroll. När de kör in till vägkanten så ser polismannen att fadern ger sonen instruktioner. (Sonen är ju dessutom uppenbart oerfaren förare eftersom han bara kört totalt 2 km med bilen ifråga)

Skulle man någonsin ens tänka tanken att be samtliga i bilen att blåsa?
OM så vore fallet, skulle man ens komma på idén att anse att fadern hade "skött en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten"

Om vi nu flyttar scenariot ut till skärgården:
Familjen Svensson har varit på fest hos goda vänner på grann-ön och låter sonen  köra hem. Man har dagen innan hämtat hem en sprillans ny båt och detta är första gången sonen sitter i den. Fadern i familjen har varit ansvarsfull och bara druckit 2 glas vin och en snaps.

På väg hem så vinkas man in i en rutinkontroll. När de kör in mot polisbåten så ser polismannen att fadern ger sonen instruktioner. (Sonen är ju dessutom uppenbart oerfaren förare eftersom han bara kört totalt dryga 1 distans km med båten ifråga)


Nu är Herr Svensson helt plötsligt en fara för sig själv och andra. Gissningsvis kan även Fru Svensson bedömas ha en uppgift ombord eftersom hon kanske skulle kunna tänkas vara den som hänger ut "puttifrånkorvarna" när man kommer hem till bryggan



Juridik sägs ibland lite elakt vara en bedömningssport. Men polisarbetet ute på fältet (sjön) bör inte vara det i så pass stor utsträckning som det är med nuvarande lag

Det som skall bedömas är:
Omfattas båten av lagen?
Visst man kan mäta den, frågan är vilket mått som gäller? Hur vet man om båten går över 15 knop? Jadu...

Vem eller vilka ombord har "en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten"?
Jag har personligen sett en man i 70-års åldern både segla och förtöja en segelbåt.. Med andra ord så är det en ren gissning vilka ombord som faktiskt behövs


Tidigare behövde man också göra bedömningar. Men då var det mer en fråga om huruvida en person var kapabel att utföra en uppgift ombord.  Nu gör man först bedömningen om personen har en uppgift, sen kollar man om vederbörande råkat ta en öl. huruvida personen faktiskt KAN utföra uppgiften är av sekundär betydelse 

Man kan med andra ord inte läsa sjökort  på ett säkert sätt med 0,25 promille? Tack då vet vi. Men det är helt OK att läsa vägkarta eller sitta i baksätet och sjunga i en bil oavsett hur packad man är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar