måndag 6 augusti 2012

Rikas rätt att vara fulla på sjön...

Ja det är visst det folk verkar tro att  den här artikeln handlar om. I alla fall om man skall tolka twitterflödet .
Istället för att ens lägga ner 5 minuter på att ta reda på vad som är skevt med lagen och kanske ytterligare 5 minuter för att leta lite statistik så väljer man att ironisera över "de stackars bratsen som inte får festa och åka båt"

Jag kan tänka mig att en rätt stor andel av de som har åsikter i frågan har rätt så begränsad erfarenhet av båtliv i allmänhet och livet i skärgården i synnerhet. Det kan vara så illa att det finns folk vars erfarenhet av "vara på sjön" är en 24-timmars med Silja-Line, som sitter och har åsikter om hur det funkar i skärgården.

Bra, då skall vi göra ett litet försök reda ut det hela.

Det handlar inte om rätten att  stupfull framföra en snabbgående motorbåt i gästhamnen i Sandhamn . Det handlar om rätten att åka ut till en ö i kustbandet, lägga till där och därefter ta ett glas vin.
Det sistnämnda är nånting som fritidsseglare ägnat sig åt i minst 50 år. Det förstnämnda var olagligt redan innan 1/6 2010

Det handlar inte heller om rätten att  få dricka sig rejält berusad och sedan ge sig ut och åka. Det handlar om rätten att ha möjlighet att flytta sin båt när vinden vänder kl 04:30 en söndag,  utan att betraktas som kriminell. Det förstnämnda är oansvarigt, onödigt och utsätter förare, båt och omgivning för fara. Det senare är oftast en nödvändighet för att INTE utsätta förare, båt och omgivning för fara.

Märkliga gränser

Nu tänker säkert oinsatta att det är ju bra att samma regler gäller på sjön som på land. Jo, promillegränsen är den samma, men sen tar det stopp.

Gränsen gäller ju bara för båtar som är längre än 10m eller båtar med en toppfart över 15 knop.
Det är alltså frågan om hur snabbt båten TEORETISKT kan färdas. Så även om man ror en öppen båt med aktersnurran upphissad så åker man dit.

Det är med andra ord helt ok segla en 9,5m lång segelbåt med 0,5 promille mitt ute i en farled bland andra båtar. Men inte ok att ro över till grannen  med din 4,5m öppna båt med utombordsmotor som med lite tur gör 18knop när den är tom, nymålad och motorn nyservad.

Någon som inte ser problemet?

Om man skall översätta detta till land-trafik så är det jämförbart med att rattfyllerigränsen skulle gälla bara för fordon som går snabbare än 30km/h och väger över 850 kg

Men man kan väl ha en "fyllechaffis"? Nej det är inte så enkelt eftersom lagen är skriven så att en nitisk Polis/Kustbevakare kan anse att samtliga ombord måste vara nyktra och då är man som båtägare rökt om man anses ha haft nån form av delaktighet i framförandet av båten (typ lossat förtöjningen)

Varför ?

Lagen stiftades för att det tydligen var ett stort problem med sjöfylleri och folk skadades eller till och med dog. Vansinneskörning till sjöss med eller utan alkohol i blodet var förbjudet sedan tidigare. Så varför inte bara se till att de lagar som redan finns efterlevs?

Det finns en mycket enkel förklaring till detta. Den kallas politik. Man måste som ansvarsfull politiker visa att man tar samhällsproblem på allvar. Uppenbarligen räckte inte befintlig lagstiftning för att stoppa horderna av roder-fyllon som åkte runt och lemlästade och dödade folk i våra skärgårdar.

Hur ser man då till att polis och KBV lagför fler roderfyllon?
Ger dem mer resurser att leta upp de som utgör en fara för sig själv och andra?
Nej man ger dem istället fler potentiella brottslingar. Helt plötsligt har man skapat ett problem som man kan visa att man tar på allvar. Dessutom kan man ju få fina stapeldiagram över antal kontroller och gripanden


Det torde ju inte vara obekant hur polisen löser den så kallade pinn-jakten. Man ställer sig nånstans där man förväntar sig hitta så många båtfyllon som möjligt på kortast tid



Resultatet då?

Jo Sveriges Radio rapporterar att sjöfylleriet minskar. Det är ju bra. Sen ser man siffrorna
Antalet sjöfyllerifall har minskat från 189 fram till sista juli ifjol till endast 130 samma period i år.
 
Etthundratrettio, i hela landet, sen årsskiftet.  Men de här enorma horderna av fyllerister då?
Det finns inte heller någon officiell statistik över fördelningen grovt sjöfylleri vs "vanligt" sjöfylleri
Man har inte heller presenterat i vilket sammanhang dessa 130 åkt dit.
Var de stupfulla och inblandade i  olyckor? Eller var det personer med 0,25 promille som lugnt och stilla tuffade fram i sin 10,5 m långa segelbåt.

Det är alltså 59  personer mindre SOM ÅKT DIT i år.. så här små siffror kan väl knappast anses som statistiskt tillförlitliga eftersom det torde finnas i storleksordningen en halv miljon fritidsbåtar i landet. Dessa 59 kanske helt enkelt inte gav sig ut på sjön i år p.g.a vädret.

OK men antalet döda till sjöss måste ju ha minskat
nja.. eftersom de siffror som finns klumpar ihop dödade till sjöss oavsett HUR de dött så är det svårt att påvisa  något som talar för att 0,2-gränsen räddat några liv, å andra sidan är det ju lika svårt att hitta nånting som visar det omvända, dvs att det med en högre gräns hade dött fler. Men vi ligger under 100/¨år som dör till sjöss

Ett exempel för hur det såg ut 2008. Kort sagt, av de 38 som dog det året så kan som MEST 16 fall härledas till båtolyckor som skulle kunna stoppas av 0,2 gränsen. Detta förutsätter dock att  samtliga  färdades i en båt som faller över längd/hastighetsgränsen.
Nu är det ju dessutom så att merparten av alla drunkningsolyckor sker i insjöar från mindre båtar ( ja ni vet...15 knop 10 m ) man ser sällan KBV/Polisen patrullera i insjöarna (ja möjligen i hjälmaren/vänern/vättern då)


Här har vi lite sammanställning av olyckor 2011

Sen var det där med "pomillen" Skall man tro Transportstyrelsens utredare (och det skall man nog) så verkar det som att de flesta som förolyckas med alkohol i kroppen gör det med reda
-I fredags gick jag igenom de rapporter vi fått hittills med obduktionsprotokoll. Då hittade jag tretton fall. Det var tolv döda och en olycka där man kört upp i land. Av de var fyra helt fria från alkohol och en hade 0,19, det får man ju tom köra bil på. De övriga startade på 1,7 och stannade vid 2,4. Det flesta med sprit i sig låg omkring 2 promille.

De som bevisligen behöver lagföras är sådana som skulle gått att lagföra redan tidigare


Detta är 3:e året med "nya" lagen, och anledningen att artikeln som startade allt detta skrevs kanske är att fler o fler inser att den inte ger den nytta som den påstods ge. Det är säkert fortfarande lika många fyllskallar som trillar ur sin 3-meters roddbåt när de skall pinka som det var för 3 år sedan. Båt-dårarna kör troligen på som vanligt eftersom man inte kan lagstifta bort idioti och dåligt omdöme (bara lagföra dem efteråt).



Slutligen. Det största problemet i skärgårdarna idag är nog inte de där 2 glasen vin på berghällen. Nej problemet är när de som ser båten som en kul leksak och helt saknar både erfarenhet och sjövett redan i nyktert tillstånd tror att de kan ta båten hem efter en helkväll i sandhamn

Andra om samma ämne
Hanna-Karin Grensman
Morgonsur
Morgonsur igen


En kanske inte helt partisk sida, men väl värd att skumma igenom

1 kommentar:

  1. Intressant och relevant genomgång. Obegripligt att det gått så mycket moralism i frågan och så lite reflekterande och faktaletande.

    SvaraRadera